niedziela, 29 czerwca 2014

Kruche ciasto z jagodami i białkowo - budyniową pianką


Gdy byłam dzieckiem, chodzenie na jagody i długotrwałe zbieranie ich było dla mnie delikatnie rzecz ujmując trudne. Komary dokuczały, jagód przybywało bardzo powoli, a poza tym nudy na budy. 
Teraz jest zupełnie inaczej. Gdy zaczyna się sezon na jagody, staram się chociaż kilka razy wybrać na nie sama. Cisza, spokój, lato. Bardzo uspokajające zajęcie. Takie samodzielnie nazbierane jagody smakują o wiele lepiej, niż te kupione za 10 złotych słoik. Niestety zabrakło mi nieco jagód na moje dzisiejsze ciasto i resztę blaszki zapełniłam truskawkami (też dobre).
Przepis na to ciasto znalazłam na blogu Moje Wypieki. Zmieniłam nieco składniki - zwłaszcza powiększyłam ilość. Nie warto bawić się w małą blaszkę, bo wszystkim bardzo smakuje i znika błyskawicznie. Piekłam je kilka razy i jest rewelacyjne.

 

 Kruche ciasto z jagodami i białkowo - budyniową pianką (przepis na blachę z pieca 40 cm x 40 cm)

 Ciasto (najlepiej przygotować dzień wcześniej)

4 szklanki mąki pszennej
 350 g masła + margaryny
2 łyżeczki proszku do pieczenia
5 łyżek cukru pudru
8-9 żółtek


 Masło i margarynę pokroić na mniejsze kawałki, dodać żółtka (białka pozostawić na piankę), cukier, mąkę, proszek do pieczenia. Zagnieść w miarę szybko ciasto. Podzielić je na dwie części. Jedna większa, druga mniejsza. Włożyć kawałki ciasta do foliowych torebek. Muszą się ochłodzić w lodówce przez co najmniej kilka godzin. Po tym czasie większy kawałek ciasta zetrzeć na tarce na blachę, wyłożoną papierem. Piec w  piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez 20 minut. Pozostawić do chłodzenia.



Budyniowa pianka
8-9 białek
2 szklanki cukru
cukier waniliowy
3 budynie waniliowe bez cukru
1/2 szklanki oleju słonecznikowego

Ubić białka z odrobiną soli na sztywno. Powoli dodawać cukier i cukier waniliowy nadal ubijając. Gdy w masie cukier jest całkowicie rozpuszczony, powoli dodawać budyń i jeszcze dokładnie zmiksować. Na koniec powoli wlewać olej, również ubijając. Gotową pianę wyłożyć na podpieczony spód. Następnie wysypać jagody (+  truskawki ). Na wierzch zetrzeć pozostały, mniejszy kawałek ciasta. Ciasto piec w temperaturze 180 stopni przez 40 - 45 minut. Przed podaniem posypać cukrem pudrem.



 




3 komentarze:

  1. Wygląda znakomicie! Na pewno było przepyszne :)
    Przepis dodaję do akcji
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W tym roku jagód jest wyjątkowo dużo!

    OdpowiedzUsuń